Budowa campervana – instalacja elektryczna.

IMG_0046

Witam.

W oczekiwaniu na nowy dowód rejestracyjny postanowiliśmy popracować nad instalacją elektryczną która nie była wymagana do rejestracji. W planach był dodatkowy akumulator, jakiś panel sterowania, oświetlanie oraz gniazdka 12v w części mieszkalnej (służące do ładowania telefonów oraz zasilania laptopa).

Na razie będziemy starać się unikać urządzeń domowych 220v w celu sprawdzenie czy można znaleźć zamienniki 12v. W związku z czym nie będzie zwykłych gniazdek na 220v często spotykanych w camperach, ani związanej z nimi przetwornicy (inwertera). W przyszłości planujemy tez jakieś panele słoneczne.

Zacznijmy więc od instalacji w części mieszkalnej. Przewody (biegun dodatki oraz ujemny) z akumulatora dodatkowego prowadzimy do skrzyneczki z bezpiecznikami. Dopiero do tej skrzyneczki podpinamy odbiorniki. W naszym przypadku pomiędzy odbiornikami a bezpiecznikami znajduje się panel który ma za zadanie zarządzać całą elektryką w części mieszkalnej. Na panelu tym znajduje się sześć przełączników (oświetlenie, pompa wody i inne wedle uznania), dwa gniazdka 220v (na razie nie podpięte), gniazdo zapalniczki 12v, dwa gniazda USB oraz woltomierz. Każdy z przełączników posiada malutką diodę która informuje nas o włączeniu danego odbiornika. Dodatkowo cała instalacja znajduje się w szafce i jest zabezpieczona tak aby nie dostał się tam nikt nie powołany.

Gdy mamy już wykonaną instalacje w części mieszkalnej zajmiemy się dodatkowym akumulatorem oraz sposobem jego podpięcia. Naszym wyborem jest akumulator kwasowo-ołowiowy. Zaletą tych akumulatorów jest niska cena, wysoka trwałość, wysoka odporność na głębokie rozładowanie. Akumulator dodatkowy łączymy z akumulatorem samochodowym za pomocą separatora który ma za zadanie odseparować akumulatory w czasie postoju. Czyli, gdy jedziemy oba akumulatory są połączone i podlegają ładowaniu. Natomiast po wyłączeniu silnika następuje odłączenie akumulatora dodatkowego. Takie rozwiązanie ma zapobiec sytuacji w której doprowadzilibyśmy do rozładowania akumulatora samochodowego i automatycznie problemu z rozruchem silnika. Cena takiego separatora to kilka złotych wiec warto o tym pomyśleć. Dodatkowo przy zakupie należy zwrócić uwagę na odpowiednie parametry takiego separatora.

Podłączenie separatora. Kupując separator powinniśmy dostać instrukcję podpięcia go. Poniższy opis tyczy się mojego modelu.  Z separatora wychodzą cztery piny do których w odpowiedni sposób podpinamy kolejno: biegun dodatni akumulatora samochodowego, biegun dodatni akumulatora dodatkowego, biegun ujemny tzw.masa oraz przewód z zapłonu albo alternatora. Bieguny dodatnie podpinamy za pośrednictwem malutkich skrzyneczek w których znajduje się odpowiedni bezpiecznik. Należy pamiętać że obydwa bezpieczniki powinny znajdować się jak najbliżej swoich akumulatorów. Do podłączenia akumulatorów z separatorem należy użyć odpowiednich przewodów (6mm 42A w naszym przypadku). Pin odpowiedzialny za załączenie separatora podpinamy do zapłony (separator przełączy się w tryb zwarcia po zapłonie samochodu) albo do alternatora (separator przełączy się w tryb zwarcia gdy alternator zacznie pracować). Ostatnią rzeczą o której warto pamiętać to podpięcie ujemnych biegunów (masa) akumulatorów ze sobą, odradzam przykręcanie masy z akumulatora dodatkowego gdzieś tam do blachy.

Mam nadzieję że wszystko opisałem w miarę zrozumiale. Poniżej kilka zdjęć z wykonanych prac.

Zdjęcie instalacji elektrycznej.

Zdjęcie podpięcia separatora.

Link do schematu (będzie na dniach)

Do całej galerii związanej z instalacja zapraszam tutaj.

Mariusz.

 

Advertisements

Author: notowdrogeblog

Jesteśmy rodziną lubiącą podróżować. Czasami daleko a czasami blisko. Ostatnio zainteresował nas Campervaning i na blogu tym będziemy opisywać wszystkie nasze zmagania z campervanem i z przygodami z nim związanymi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s