Budowa campervana – część mieszkalna.

DSC_0116

Witam ponownie wszystkich zainteresowanych.

Po ociepleniu naszego vana przyszła kolej na urządzenie go wewnątrz. Tutaj bardzo dużo zależy od dostosowania niemal wszystkiego pod własne potrzeby. Ponieważ jest to nasz pierwszy projekt uznaliśmy że użyjemy standardowego, najbardziej popularnego układu zabudowy spotykanego w tego typu przeróbkach.

W układzie tym na tył paki ląduje podwójne siedzenie dla pasażerów który można w łatwy sposób rozłożyć aby otrzymać duże i zarazem wygodne łóżko. Zależało nam aby po przerejestrowaniu samochód był 5cio osobowy. Siedzenie umieszczamy po lewej stronie względem kierunku jazdy, tak abyśmy mieli łatwy dostęp do drzwi. Po prawej stronie natomiast umieszczamy szafki w których będzie znajdował się cały nasz dobytek na czas podróży. Należy pamiętać że przeróbki dokonujemy na warunki brytyjskie czyli ruch lewostronny. 

Na pierwszy strzał idzie stelaż szafek. Zanim jednak weźmiemy się za ten krok należy pamiętać o dokładnym wymierzeniu. Tak aby starczyło miejsca na stelaż łóżka. Trzeba też wziąć pod uwagę, że po zamocowaniu stelaża szafek może być problem z włożeniem stelaża od łóżka do wnętrza vana. U mnie podczas pracy nad stelażem szafek stelaż od łóżka cały czas znajdował się na miejscu które było dla niego przeznaczone. Do budowy stelaża szafek użyłem belki o wymiarach 35×60 ponieważ akurat taką dysponowałem (pozostałość po przebudowie składzika pod schodami) więc kosztów nie było żadnych. Na forach związanych z przeróbkami polecają belki o wymiarach 25×40. Do wykonania stelaża użyłem odpowiednich wkrętów oraz metalowych narożników. Ogólnie stelaż musi być wykonany porządnie tak aby podczas wypadku wytrzymał jak najwięcej. Dodatkowo całość musi być porządnie przymocowana do podłogi, ścianek i sufitu. Podczas tego etapu prac zamocowałem też zlew z kuchenką. Zamiast opisywać wykonanie stelaża krok po kroku łatwiej będzie wrzucić kilka zdjęć.

Oto one. Stelaż szafek

Po wykonaniu stelaża wziąłem się za podłogę. Użyty materiał to gumolit przyklejony do sklejki znajdującej się na podłodze i odpowiednio zasilikonowany na wszystkich brzegach tak aby w razie rozlania jakiegoś płynu nic nie dostało się pod gumolit ani pod szafki (stelaż). Należy wspomnieć że podczas kładzenia gumolitu stelaż łóżka cały czas znajdował się w samochodzie co powodowało że trzeba było trochę się napocić z przesuwaniem tegoż stelaża w miejsce już położonego gumolitu. Tutaj dla odmiany nie dam linków do zdjęć ponieważ podłogę widać będzie na większości zdjęć w galerii.

Teraz przyszła pora na wykończenie ścianek i sufitu. Ogólnie opcji jest wiele. Do wyboru mamy drewniane wykończenie, wszelakiego rodzaju okleiny, co kto sobie zamarzy. My użyliśmy specjalnej camperowej wykładziny (czy bardziej materiału). Specjalnej dlatego że posiada wysoką odporność na wilgoć i bardzo wysoką rozciągliwość przez co będzie doskonale nadawała się na wszelakiego typu wypukłości oraz zagłębienia. Do przymocowania materiału posłużył nam klej do wykładzin w sprayu. Ponieważ nigdy nie miałem styczności z kładzeniem wykładzin które przykleja się do sufitu i ścian miałem trochę obawy jak to wyjdzie. Jak wyszło? Według mnie jak na pierwszy raz bardzo dobrze. Gdy zobaczyłem efekt końcowy poziom hormonu nagrody uświadomił mnie w przekonaniu że jest ok :). Tutaj na tym etapie należy też wspomnieć o czymś o czym nie miałem pojęcia. Po przyklejeniu materiału (wykładziny) na sufit zorientowałem się że materiał ten posiada coś takiego jak strona lewa i prawa. Hmmm. Tak podsufitkę przykleiłem złą stroną ale na szczęście osoba która o tym nie wie nie zauważy żadnej różnicy. Materiał z jednej strony był po prostu bardziej włochaty. Co miało służyć prawdopodobnie lepszej przyczepności klejonej strony.

Efekt całej mojej pracy najlepiej pokażą zdjęcia. Okleina 

Przyszła pora na przymocowanie stelaża siedzeń/łózka. Ogólnie jeśli ktoś ma jakieś pojęcie o spawaniu i ma dostęp do spawarki koszt takiego stelaż zamknie się w cenie materiału. My z powodu braku dostępu do spawarki musieliśmy nabyć gotowy stelaż koszt takiego cuda wyniósł nas 280 funtów razem z pasami bezpieczeństwa. Jest to cena tylko gołego metalowego stelaża. Należy też wspomnieć ze sprzedawca zajmuje się tym zawodowo na dużą skalę co przekłada się na wykonanie. Stelaż musi być przymocowany permanentnie do podłogi vana. Układamy stelaż w odpowiednim miejscu i wiercimy przez podłogę vana na wylot. Tu niestety miałem kolejna przygodę. Zanim zacząłem wiercić sprawdziłem czy aby nic nie znajduje się na drodze wiertła. Chodzi mi tu o wszystko co znajduje się pod podwoziem. Czyli zbiornik paliwa, przewody hamulcowe, i takie tam rzeczy. Wszystko było ok. Wyobraźcie sobie moje zdziwienie gdy podczas wiercenia usłyszałem hałas jakby przewierconego przewodu ze sprężonym powietrzem. Tak to było koło zapasowe :). Na szczęście i tak było do wymiany. Do przykręcenia stelaża użyłem długich śrub które odpowiednio zabezpieczyłem przed korozją. 

Tutaj zdjęcia stelaża. Umiejscowienia go oraz macowanie. Stelaż foteli/łóżka

Ostatni etap na dziś czyli wykończenie zabudowy szafek. Jako drzwiczki i blat użyliśmy frontów szafek odzyskanych po remoncie domowej kuchni. Do tego potrzebne były jakieś zawiasy, kilka wkrętów i klameczki. Co do klameczek to nabyliśmy na ebay specjalne camperowe. Po wciśnięciu małej klameczki otwiera się zamek który normalnie blokuje drzwiczki przed samoistnym otwarciem się. Wygodne, praktyczne, łatwe w montażu i przyzwoita cena. Rozwiązanie takie zapobiega przypadkowemu otwarciu się drzwiczek podczas jazdy i zarazem wygląda dużo bardziej estetycznie niż jakieś zasuwkowe zamykania. Dodatkowo pod blatem umiejscowiliśmy reling służący do zawieszania rozkładanego stołu. Sam reling jak i odkręcana noga od stołu zostały zakupione w IKEA.

Zdjęcia. Szafki

Miało być krótko i zwięzłe a wyszło jak wyszło. 

Pozdrawiam Mariusz.

Advertisements

Author: notowdrogeblog

Jesteśmy rodziną lubiącą podróżować. Czasami daleko a czasami blisko. Ostatnio zainteresował nas Campervaning i na blogu tym będziemy opisywać wszystkie nasze zmagania z campervanem i z przygodami z nim związanymi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s